Taimetoit aitab 15 peamise surmapõhjuse vastu, kui seda süüa piisavalt

Taimetoit

Dr Michael Greger teeb oma raamatus “How Not to Die” 15 surmapõhjusega seotud teadusuuringutest kokkuvõtte ja järeldab, et taimsel toidul on väga oluline roll.

Selleks, et olla terve ja elada kaua ei pea hakkama veganiks või taimetoitlaseks. Piisab, kui vähendada oma menüüs loomse toidu osa (liha, muna, piimatooted) ja suurendada taimse toidu osa (puuviljad, juurviljad, kaunviljad, täisteraviljad, seemned, pähklid, seened, ürdid, vürtsid). Ja kindlasti tasub vältida selliselt töödeldud toite, kus kasulikud ained on hävinenud (rafineeritud riis, suhkur jne) ja lisatud on kahjulikke e-aineid (maitsetugevajad, säilitusained jm).

Kui palju on piisavalt?

Igasugune taimse toidu osa suurendamine mõjub tervisele hästi. Pole vajalik süüa 100% taimset toitu, kuid juba 80% on väga hea. Ka toidupüramiidis ja toitumissoovitustes on taimsel toidul sarnane osakaal.

15 peamist surmapõhjust

Südemeveresoonkonna haigusi ei levi taimset toitu söövatel Hiina ega Aafrika elanikel. Katsed tõsiste südamehaigustega patsientidel on näidanud, et taimsele ja täisväärtuslikule toidule üleminemisel vähenevad südehaigused kuni 99%.

Kopsuhaigused – üks brokkolivars päevas aktiveerib mürkidevastaseid ensüüme maksas, mis aitavad vähendada kopsuvähi riski. Paari portsjoni jagu puu- ja juurvilja suurendamine päevas aitab vähendada astmahooge poole võrra ja ennetab selle teket.

Ajuhaigused – taimse kaaliumi söömine ühe klaasi roheliste aedviljade või poole klaasi ubade kaudu vähendab ajuinsuldi riski 21%. Alzheimeri tõbe on USAs elavatel Jaapani ja Nigeeria rahvuste seas palju sagedamini kui nende kodumaal elavate inimeste seas. Kõige vähem on Alzheimerit Põhja-Indias, kus süüakse peamiselt tera- ja aedvilju.

Seedekulgla vähk on väga haruldane Indias, kus igapäevaselt sööb liha vaid 7% inimestest. Peamiselt süüakse kaunvilju, tumerohelisi aedvilju, mida maitsestatakse kurkumi jt vürtsidega. Euroopa riikides on leitud, et igapäevaselt 50g linnuliha söömine suurendab pankrease vähiriski 72%.

Nakkushaigused – brokkoli, lillkapsa jt ristõieliste söömine suurendab valgete vereliblede hulka, mis võitlevad organismi sattunud nakkustega. Mustikad on sealjuures võimelised kahekordistama immuunsüsteemi tugevust.

Sukruhaigus – ainult ubade lisamine menüüsse võib oluliselt aidata kaasa veresuhkru tasakaalu viimisele ja liigsete kilode kaotamisele. Jättes aga menüüst välja kõik loomsed saadused, sh kala, muna ja piimatooded, väheneb suhkruhaiguse risk 78%. Sukruhaigetel aitab taimne menüü paari nädalaga loobuda insuliinisüstidest.

Kõrge vererõhk – kolm portsjonit täistervilju päevas suudab vererõhku alandada sama palju kui vererõhuravimid. Olles kõrge vererõhuga ja süües 6 kuu jooksul iga päev paar lusikatäid linaseemneid päevas väheneb vererõhk piisavalt, et vähendada infarktiriski 46%.

Maksahaigused – vaid 1 purk magustatud karastusjooki päevas võib maksa rasvumise riski suurendada 45%, süües iga päev 14 kananagitsat haiguse risk suureneb 300%. Seevastu maksarasvumise ja põletike vastu aitavad kaerahelbed.

Verevähk – süües nädalas 3 või rohkem portsjonit rohelisi lehtaedvilju, väheneb verevähi tõenäosus poole võrra. See tuleneb taimse toidu kõrgest antioksüdantide tasemest ja sealjuures antioksüdante sisaldavatel toidulisanditel ei ole sellist mõju leitud

Neeruhaigused – loomse valgu ja rasva asemel tasub eelistada taimset valku ja rasva, sest loomne proteiin tekitab neerudes põletikulisi protsesse.

Rinnavähk –  rohkema grill- ja suitsuliha söömine suurendab menopausijärgete naiste rinnavähi tõenäosust 47%. Süües 2-3 portsjonit aedvilju päevas, väheneb raskesti ravitava rinnavähi tõenäosus. Menopausieelsete naiste seas vähendab rinnavähi riski kõrge kuidainetesisaldusega menüü.

Suitsiidid – rohkema aedvilja söömine võib vähendada depressiooni riski kuni 62%. Rohkem puu- ja aedvilja söömine toetab aju tervist. Safran on sealjuures sama efektiivne antidepressant kui Prozac.

Eesnäärme vähk – kõrge piima ja juustutoodete söömine ja taimse kaltsiumiallikate vältimine suurendab eesnärmevähi riski. Puuviljade, juurviljade, täisteraviljade ja ubade söömisega saab sealjuures peatada varajase staadiumi eesnärme vahi kulgu ja seda välja ravida.

Parkinsonitõbi – võib tekkida raskemetallide kogunemisest. Kanalihas ja tuunikalas võib leiduda arseeni, piimatoodetes pliid ja mereandides elavhõbedat. Kõige vähem raskemetalle võib leida taimses toidus.

Arstiabi – haiglast saadud nakkused, mittevajalik kirurgia, valeravimised, ravimite kõrvalmõjud. Lääne-meditsiini süsteem suudab efektiivselt ravida nakkushaigusi ja murtud luid, kuid on ebaefektiivne peamiste surmapõhjuste ennetamisel ja ravimisel.

Kõige mugavam on hakata enda söömisharjumusi arendama aedvilja suupistetega. Neid pole vaja pesta, koorida ega riivida.

Külmkuivatatud aedvilja perepakk

12.00 8.00

Suupisted: Saaremaa külmkuivatatud herned, peedi-, kapsa-, porgandi- ja kaalikaviilud, külmpressitud oliiviõli, Himaalaja sool

Üks pakk sisaldab 75g külmkuivatatud aedvilja (enne külmkuivatamist 600g toorest aedvilja), mis on Sinu pooleteise päeva aedviljavajadus.

Kõige mugavam tervislik toitumine

Kui sööd 25g aedviljakrömpse (kolmandik pakki) ja poole praetaldrikutäie aedviljasalatit päevas, paraneb Su tervis juba kuu ajaga. Sul on rohkem energiat, vähenevad kulutused arstidele ja apteegile. Süües iga päev 400g erinevaid aedvilju (eriti juurikaid) järgid Põhjamaade toitumisteadlaste soovitust, millega saad aedviljadest kätte kasulikud mineraalid, vitamiinid, antioksüdandid ja fütotoitained.

Tavapäraseid krõpse valmistatakse õlis kuumutades, mis põletab kasulikud ained, tekitab küllastunud rasvhappeid ja muid mürgiseid aineid. Saaremaised aedviljakrömpsud on külmkuivatatud. See säilitab enamuse vitamiinidest ja mineraalidest.

Kui kiiresti kätte saab?

Toome suupisted Sinuni selle aasta värsketest Saaremaa aedviljadest. Selleks palume Sinult natuke kannatust paki kättesaamisel. Kogume kahe nädala tellimused kokku, võtame talust juurikad, viilutame ja maitsestame, viime külmkuivatisse ja paneme pakki.

Toome pakid sinuni Omniva ja Smartposti automaati vaid 1 eur eest. Tasuda saab Eesti pangalinkide ja Paypal (sh krediitkaart) kaudu.

Soovime Sulle ja perele tervise tippvormi!

Loe edasi

Külmkuivatatud aedvilja proovipakk

4.00

Suupisted: Saaremaa külmkuivatatud herned, peedi-, kapsa-, porgandi- ja kaalikaviilud, külmpressitud oliiviõli, Himaalaja sool

Üks pakk sisaldab 25g külmkuivatatud aedvilja (enne külmkuivatamist 200g toorest aedvilja), mis on Sinu poole päeva aedviljavajadus. Tellimuses on 1 pakki, ehk poole päeva vajadus 1ks päevaks. Et saaksid proovida.

Kõige mugavam tervislik toitumine

Kui sööd 25g aedviljakrömpse (kolmandik pakki) ja poole praetaldrikutäie aedviljasalatit päevas, paraneb Su tervis juba kuu ajaga. Sul on rohkem energiat, vähenevad kulutused arstidele ja apteegile. Süües iga päev 400g erinevaid aedvilju (eriti juurikaid) järgid Põhjamaade toitumisteadlaste soovitust, millega saad aedviljadest kätte kasulikud mineraalid, vitamiinid, antioksüdandid ja fütotoitained.

Tavapäraseid krõpse valmistatakse õlis kuumutades, mis põletab kasulikud ained, tekitab küllastunud rasvhappeid ja muid mürgiseid aineid. Saaremaised aedviljakrömpsud on külmkuivatatud. See säilitab enamuse vitamiinidest ja mineraalidest.

Kui kiiresti kätte saab?

Toome suupisted Sinuni selle aasta värsketest Saaremaa aedviljadest. Selleks palume Sinult natuke kannatust paki kättesaamisel. Kogume kahe nädala tellimused kokku, võtame talust juurikad, viilutame ja maitsestame, viime külmkuivatisse ja paneme pakki.

Toome pakid sinuni Omniva ja Smartposti automaati vaid 1 eur eest. Tasuda saab Eesti pangalinkide ja Paypal (sh krediitkaart) kaudu.

Soovime Sulle ja perele tervise tippvormi!

Loe edasi

Külmkuivatatud peet, kaalikas, porgand, kapsas (4-pakk)

16.00 13.00

Suupisted: Saaremaa külmkuivatatud peedi-, kapsa-, porgandi- ja kaalikaviilud, külmpressitud oliiviõli, Himaalaja sool

Üks pakk sisaldab 25g külmkuivatatud aedvilja (enne külmkuivatamist 200g toorest aedvilja), mis on Sinu poole päeva aedviljavajadus. Tellimuses on 4 pakki, ehk poole päeva vajadus 4ks päevaks.

Kõige mugavam tervislik toitumine

Kui sööd 25g aedviljakrömpse (kolmandik pakki) ja poole praetaldrikutäie aedviljasalatit päevas, paraneb Su tervis juba kuu ajaga. Sul on rohkem energiat, vähenevad kulutused arstidele ja apteegile. Süües iga päev 400g erinevaid aedvilju (eriti juurikaid) järgid Põhjamaade toitumisteadlaste soovitust, millega saad aedviljadest kätte kasulikud mineraalid, vitamiinid, antioksüdandid ja fütotoitained.

Tavapäraseid krõpse valmistatakse õlis kuumutades, mis põletab kasulikud ained, tekitab küllastunud rasvhappeid ja muid mürgiseid aineid. Saaremaised aedviljakrömpsud on külmkuivatatud. See säilitab enamuse vitamiinidest ja mineraalidest.

Kui kiiresti kätte saab?

Toome suupisted Sinuni selle aasta värsketest Saaremaa aedviljadest. Selleks palume Sinult natuke kannatust paki kättesaamisel. Kogume kahe nädala tellimused kokku, võtame talust juurikad, viilutame ja maitsestame, viime külmkuivatisse ja paneme pakki.

Toome pakid sinuni Omniva ja Smartposti automaati vaid 1 eur eest. Tasuda saab Eesti pangalinkide ja Paypal (sh krediitkaart) kaudu.

Soovime Sulle ja perele tervise tippvormi!

Loe edasi

Külmkuivatatud kaalikas perepakk

12.00 8.00

Taimetoit on mugav

Saaremaa külmkuivatatud kaalikaviilud, külmpressitud oliiviõli, Himaalaja sool

Üks pakk sisaldab 75g külmkuivatatud kaalikat (enne külmkuivatamist 600g toorest kaalikat, enamus kaalust on vesi), mis on Sinu pooleteise päeva aedviljavajadus.

Kõige mugavam tervislik toitumine

Kui sööd 25g aedviljakrömpse (kolmandik pakki) ja poole praetaldrikutäie aedviljasalatit päevas, paraneb Su tervis juba kuu ajaga. Sul on rohkem energiat, vähenevad kulutused arstidele ja apteegile. Süües iga päev 400g erinevaid aedvilju (eriti juurikaid) järgid Põhjamaade toitumisteadlaste soovitust, millega saad aedviljadest kätte kasulikud mineraalid, vitamiinid, antioksüdandid ja fütotoitained.

Tavapäraseid krõpse valmistatakse õlis kuumutades, mis põletab kasulikud ained, tekitab küllastunud rasvhappeid ja muid mürgiseid aineid. Saaremaised aedviljakrömpsud on külmkuivatatud. See säilitab enamuse vitamiinidest ja mineraalidest.

Kui kiiresti kätte saab?

Toome suupisted Sinuni selle aasta värsketest Saaremaa aedviljadest. Selleks palume Sinult natuke kannatust paki kättesaamisel. Kogume kahe nädala tellimused kokku, võtame talust juurikad, viilutame ja maitsestame, viime külmkuivatisse ja paneme pakki.

Toome pakid sinuni Omniva ja Smartposti automaati vaid 1 eur eest. Tasuda saab Eesti pangalinkide ja Paypal (sh krediitkaart) kaudu.

Soovime Sulle ja perele tervise tippvormi!

Loe edasi

Külmkuivatatud peedi perepakk

12.00 8.00

Nagu kasulik popkorn filmivaatamise kõrvale

Saaremaa külmkuivatatud peediviilud, külmpressitud oliiviõli, Himaalaja sool

Üks pakk sisaldab 75g külmkuivatatud peeti (enne külmkuivatamist 600g toorest peeti, enamus kaalust on vesi), mis on Sinu pooleteise päeva aedviljavajadus.

Kõige mugavam tervislik toitumine

Kui sööd 25g aedviljakrömpse (kolmandik pakki) ja poole praetaldrikutäie aedviljasalatit päevas, paraneb Su tervis juba kuu ajaga. Sul on rohkem energiat, vähenevad kulutused arstidele ja apteegile. Süües iga päev 400g erinevaid aedvilju (eriti juurikaid) järgid Põhjamaade toitumisteadlaste soovitust, millega saad aedviljadest kätte kasulikud mineraalid, vitamiinid, antioksüdandid ja fütotoitained.

Tavapäraseid krõpse valmistatakse õlis kuumutades, mis põletab kasulikud ained, tekitab küllastunud rasvhappeid ja muid mürgiseid aineid. Saaremaised aedviljakrömpsud on külmkuivatatud. See säilitab enamuse vitamiinidest ja mineraalidest.

Kui kiiresti kätte saab?

Toome suupisted Sinuni selle aasta värsketest Saaremaa aedviljadest. Selleks palume Sinult natuke kannatust paki kättesaamisel. Kogume kahe nädala tellimused kokku, võtame talust juurikad, viilutame ja maitsestame, viime külmkuivatisse ja paneme pakki.

Toome pakid sinuni Omniva ja Smartposti automaati vaid 1 eur eest. Tasuda saab Eesti pangalinkide ja Paypal (sh krediitkaart) kaudu.

Soovime Sulle ja perele tervise tippvormi!

Loe edasi

Külmkuivatatud porgandi perepakk

12.00 8.00

Saaremaa külmkuivatatud porgand (viilud), külmpressitud oliiviõli, Himaalaja sool

Saaremaa külmkuivatatud peediviilud, külmpressitud oliiviõli, Himaalaja sool

Üks pakk sisaldab 75g külmkuivatatud porgandit (enne külmkuivatamist 600g toorest porgandit, enamus kaalust on vesi), mis on Sinu pooleteise päeva aedviljavajadus.

Kõige mugavam tervislik toitumine

Kui sööd 25g aedviljakrömpse (kolmandik pakki) ja poole praetaldrikutäie aedviljasalatit päevas, paraneb Su tervis juba kuu ajaga. Sul on rohkem energiat, vähenevad kulutused arstidele ja apteegile. Süües iga päev 400g erinevaid aedvilju (eriti juurikaid) järgid Põhjamaade toitumisteadlaste soovitust, millega saad aedviljadest kätte kasulikud mineraalid, vitamiinid, antioksüdandid ja fütotoitained.

Tavapäraseid krõpse valmistatakse õlis kuumutades, mis põletab kasulikud ained, tekitab küllastunud rasvhappeid ja muid mürgiseid aineid. Saaremaised aedviljakrömpsud on külmkuivatatud. See säilitab enamuse vitamiinidest ja mineraalidest.

Kui kiiresti kätte saab?

Toome suupisted Sinuni selle aasta värsketest Saaremaa aedviljadest. Selleks palume Sinult natuke kannatust paki kättesaamisel. Kogume kahe nädala tellimused kokku, võtame talust juurikad, viilutame ja maitsestame, viime külmkuivatisse ja paneme pakki.

Toome pakid sinuni Omniva ja Smartposti automaati vaid 1 eur eest. Tasuda saab Eesti pangalinkide ja Paypal (sh krediitkaart) kaudu.

Soovime Sulle ja perele tervise tippvormi!

Loe edasi

See on vaid põgus ülevaade uuringutulemustest, et oleks inspiratsiooni aedviljasöömist suurendada. Kui soovite mõnda nimetatud haigust ravida, tasub tutvuda lähemalt ‘How not to Die’ raamatuga ja sama autori blogiga nutritionfacts.org.